Lollos Elbil

 

 

2012-02-24

Som vanligt har jag byggt en stund innan jag presenterar någon text eller några bilder. Det måste finnas lite att visa innan man börjar skriva tycker jag.

Som rubriken antyder kommer detta projekt att bli en batteridriven bil till min dotter Louise. Hon har själv varit, och är delaktig i projektet. Hon har mycket bestämda åsikter om hur den ska se ut, och vilka funktioner som ska finnas på den. Hon har en rätt avancerad specifikation som jag hoppas kunna ändra på under byggets gång, men vi får se hur det går.

Bland annat är hon stenhård med att det ska finnas följande (mina önskningar inom parentes):  ratt (styre), gaspedal (gashandtag), dörrar (behövs inte), framruta (behövs inte), bälte (bälte), broms (broms), handbroms (behövs inte), blinkers (behövs inte), mm.

Specifikationer såhär långt:
Tot. längd: 1610 mm
Tot. bredd: 800 mm
Höjd: Inte bestämt ännu, eftersom designen är under begrundande, men ska jag få prova den så behöver den nog bli ca 1100 mm hög
Hjul: diameter 410 mm, bredd 120 mm
Hjulbas: 1200 mm
Motor: 36V 500W, 2750 rpm
Batteri: 3x12V - 28Ah
Toppfart: Räknar med att växla ned till ca 17km/h

 

Hjul från Jula, vitsigt va! Riktigt gummi i däcken, inte den där känslan av plastdäck som dom billigaste kina-däcken har.

 

 

 

Har redan fått ihop bakaxeln, den kommer från en åkbar gräsklippare och har en "riktig" differential. Originalhjulen var för små, för murkna och för dyrt att köpa nya däck till.
Fick göra egna fästen för att få fälgarna fast på axeln. Egna fästen för lagren syns också på bilden.

 

 

 

Andra sidan...

 

 

Här är början till främre hjulnavet, vinkel 8 grader, hjulets "styraxel" (se bilden nedan) träffar hyfsat nära däckets centrum. Axeln som hjulet vrids kring bör vara nära hjulets centrum, annars är det lätt att ratten slås ur händerna på en när man kör på t.ex. en trottoarkant.

 

 

 

Hjulnavet med påsvetsad styrarm.

 

 

 

Yttre hjulnav fram, två 42x20x12 lager bör hålla fint.

 

 

 

Komplett främre hjulnav.

 

 

 

En annan vinkel på framnavet.

 

 

120301

Kan inte bestämma hur chassiet ska se ut, jag borde bestämma det nu innan jag gör bottenramen färdig. Det vore ju dumt att svetsa ihop en bottenram som jag sen inser inte passar till chassie-designen. Har suttit och lekt i Solid Works, men får inte till något som jag riktigt gillar. Lite olika ideer nedan, vilken gillar ni bäst? Aaaaarrrrgggg! Hjäääälp!

 

 

20120303

Har gjort färdig framvagn och bakvagn, har inte kunnat bestämma mig för hur överdelen ska se ut ännu. Jag får köra på med den bottenram som finns på modellen uppe till höger på bilderna ovan och hoppas att det blir bra.

 

Framvagnen klar

 

 

Framvagn provmonterad komplett med styrstag o allt.

 

 

Infästningen av framvagnen är som på en traktor, axeln kan lutas om underlaget är ojämnt, men ingen fjädring.

 

 

Bakvagnen provmonterad.

 

 

Provmontering. Jag tycker att den känns lite lång, kanske skulle man göra den 10cm kortare. För Lollos del spelar det ingen roll, hon får lätt plats ändå, men frågan är om jag får rum då. Axelavståndet på bilden är 1200mm, men den skulle nog se tuffare ut med 1100mm. Som ni ser på bilden så har den nästan samma axelavstånd som ATVn. Får se hur jag gör...

 

Annan vinkel...

 

 

 

2012-03-11

Den senaste tiden har jag ägnat åt växellådsbygge eller vad man nu ska kalla det. Det handlar om att få ner toppfarten från ca 37km/h till ca 16km/h. Jag tror att om man kör in i en vägg i 16km/h så är nog det tillräckligt illa.
Jag köpte tre mopeddrev från Norscan, två 11-kuggars och ett 31-kuggars och en kedja. Som vanligt har jag varit slö med att ta bilder under arbetets gång så ni får nöja er med det färdiga resultatet.

 

 

Fastsättningen är mindre rör i större rör och de två bultarna är för att låsa fast axel rakt med lagom sträckt kedja.

 

 

Det var mycket mer pyssel än man kan tro för en så enkel sak. Nästa steg blir att få fast motorn och koppla kedja till det stora drevet.

 

 

2012-04-06

Länge sen jag uppdaterade nu, men det fina är att det har hänt en del så att det blir lite nya bilder.

Bottenramen hopsvetsad med sidobalkarna på plats, bågen över dreven är fäste för elmotorn.

 

Dags att bygga ett styre...

 

 

Självklart måste ju "bilen" ha hastighetsmätare, trippmätare, voltmeter, amperemeter, Ah-meter mm. Därför får det bli en instrumentpanel på styret.

 

 

Baksidan nästan färdig

 

 

Framsidan

 

 

Motor på plats med kedjor och allt. Verkar fungera bra, men jag inser att man måste fixa en broms innan provkörning, bilen rullar förvånansvärt lätt, trots kedjor och motor.

 

 

En annan vinkel.

 

 

Tyvärr tog jag inga bilder då enbart styrningen var monterad, det har kommit till lite fler rör så att man kan ana karossformen.
Om det ser ut som den korta "styrarmen" är krokig så är det helt rätt, slarvade ihop ett teststag, det ska fixas lite snyggare senare.

 

 

Framifrån... stopparna som gör att styret inte kan åka upp/ner är inte så snygga, jag vet, blev lite ivrig när jag provstyrningen närmade sig.

 

 

Bakifrån... styrningen fungerar faktiskt riktigt bra, stort styrutslag utan att bli trögstyrd.

 

 

Jag lyckades övertala Lollo om att den skulle bli fränare med lite skoter-stuk, skippa tak o sånt. Jag tror att det kan bli rätt bra, men vi får se...

 

 

En annan vy... stackars gräsklipparroboten står helt övergiven i bakgrunden.

 

 

Det blir väl förmodligen tunn formplywood som täckning eller vad jag ska kalla det.

 

2012-05-07

En månad sen uppdatering... Det har hänt en del, den mesta av plyfan är på, jag har gjort ett mekaniskt bromsok, OCH vi har provkört!
Tyvärr ingen film av provkörningen, men det mesta funkade bra. Det sämsta var nog att kedjetransmissionen levde om rätt ordentligt och bromsen tog lite för dåligt. Det bästa var att man verkligen hade nytta av det stora styrutslaget, man vände på en femöring. Accet var inte så vasst som jag hade trott, men mina batterier kanske inte kunde leverera tillräckligt med ström.

Men det var kul i alla fall och Lollo som till en början var lite försiktig hade svårt att sluta när hon väl vant sig vid den hemska hastigheten av 17km/h eller vad den nu gjorde.

Och så lite bilder förstås... Här har vi fått i golvet, vi använder oss av begagnad formplyfa så en sidan är lite ful.

 

 

Och såhär ser den ut nu.

 

 

Annan vinkel.

 

 

Hemgjort mekaniskt bromsok.

 

 

På plats. Var lat och tänkte utnyttja drevet som bromsskiva också. En excentrisk axel trycker på bromsklossen.
Kanske är bilbeläggen lite för hårda, för det nyper inte så hårt som jag skulle önska.

 

 

 

Bildator måste man ju ha... Snodde denna från ett annat projekt och programmerade om den för att passa som bildator.

 

 

 

2012-05-13

Nu har vi provkört med bildatorn inkopplad. Max hastighet med Lollo 18km/h, och med mig ca 16km/h (lite nerför). Max ström 23.5A vilket var lite mindre än jag trodde den skulle dra. Bromsarna tar fortfarande lite för dåligt, men man får anpassa körningen därefter.
Hon var betydligt gladare när hon körde än vad det ser ut på bilden.

 

 

Filmsnutt från provkörningen. Den låter faktiskt inte så mycket i verkligheten som det verkar på filmen.

 

 

En lite filmsnutt till...

 

 

20120804

Inte gjort något med bilen på hela sommaren... förrän nu. Tyckte den blev lite onödigt lång, så jag kapade bort 22cm i mitten. Blev mycket fränare tycker jag.
Har fortfarande inte fått bort oväsendet från kedjedriften, får se om jag kommer på något under vintern.

Före kapning...

 

 

Efter kapning, mycket fränare! Och det är inte gjort i paint shop pro, utan med vinkelslip och svets! Satte dit en lite högre sits också, blev mycket bekvämare.

Fortsättning följer...

 

Ulf'

Frågor och funderingar får svar på:
ulf@emcsweden.se